Administrative rutiner i finansforvaltning

Administrative rutiner må kommuner fortsatt ha etter kommuneloven § 25. Det er kommunedirektørens ansvar å utarbeide dette, og få det sammen med finansreglementet kvalitetssikret.

Her er tips til hva vi mener slike prosedyrer bør inneholde:

- Hva er formålet med forvaltningen?

- Ansvaret, hvem gjør hva? Når skal det gjøres?

- Hvordan gjør dere det med:

  • Likviditetsoppfølging? Hvem har ansvaret? Hvordan gjøres det? Har dere likviditetsbudsjett?

 

  • - Låneopptak. Når gjøres det? Hvme gjør det? Hvordan skal dette følges opp i forhold til reglementet?

 

  • Oppfølging og rapportering? Hvordan rapporteres det til kommunestyret? Hvilke måltall?

 

  • Avvik? Hvordan følges det opp?

 

  • Budsjettering? Hvilke tall skal settes i tabell, hvordan skal dere formidle til leseren på en enkel og oversiktlig måte.

 

  • Regnskapsføring? Hvordan gjøres det, og hvem gjør det? Hvordan oppbevares dokumentasjon?

 

  • Årsmeldingen; Er det sammendrag av utviklingen gjennom året og ved årets slutt? Hvilke tall skal være med? Hvordan skal det fremstilles? Hvem gjør jobben?

 

  • Årsavslutning? Hva skal vises i noter? hvordan skal dere formidle til leseren på en enkel og oversiktlig måte.

 

  • Har dere ekstern forvalter, hvordan følges dette opp? Hvordan evalueres for eksempelvis plasseringer?

 

 

Hvorfor er det viktig å ha en god rutine på hvordan dere jobber? Jo, fordi kommunen skal ikke ta vensentlig finansiell risiko. Dette dokumentet skal sikre at finansreglementet følges opp, og at forvaltningen er gjenstand for betryggende kontroll.

 

Her kan du lese om vesentlig finansiell risiko.

 

Close

50% Ferdig

Registrer deg og få nyhetene rett i innboksen din. 

Sjekk spamboksen, av og til kan mail havne der.