Likviditet

 

 I kommuneloven står det spesifisert at kommunen skal sikre at løpende betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall. Dette betyr at kommunen må ha kontroll på likviditet. Hver måned skal det utbetales lønn, renter, avdrag, kjøp av varer og tjenester. 

Har dere kontroll på likviditeten? Følger dere med hver måned at kommunen har nok kontakter til å betale sine forpliktelser til enhver tid? Bankene tilbyr ofte kassekreditt, men dette er veldig dyr løsning. Derfor er det viktig at dere vet hvor mye penger kommunen har på konto, og hvilke forpliktelser som kommer framover i tid. 

Vi vet jo når rammetilskuddene kommer inn, vi vet når lønna skal utbetales, vi vet når de største postene går inn og ut. Det som ofte kan være litt utfordrende, vil ofte være utbetalinger til investeringene. Her kan det være lurt å ha dialog med prosjektleder og eller leverandør når de faktura for a-konto oppgjør. 

Mange kommuner sier at de har så god likviditet, slik at de plasserer ledig likviditet i andre steder enn i banken. Vi anbefaler at dere først har kontroll over likviditet og framtidig aktivitet.

Hvis dere setter dette arbeidet ut til rådgiver, må dere uansett etter kommuneloven være bevisst på hva dere gjør og hvorfor. Kommunen kan ikke fraskrive seg ansvaret. 

Hvis dere har skal plassere ledig likviditet, har dere kompetanse på hva dere eventuelt skal plassere i? 

Vi planlegger online kurs i finansforvaltning. Er du interessert? 

Ta kontakt for å være pilotkommune. 

 

Close

50% Ferdig

Registrer deg og få nyhetene rett i innboksen din. 

Sjekk spamboksen, av og til kan mail havne der.